Pomysł na stworzenie cyklu terapeutycznego – „Bajki spod Szafy i spod Łóżka też „wziął się z
prostej przyczyny – z potrzeby.
Z potrzeby stworzenia narzędzia które w prosty ale i atrakcyjny sposób pozwalałoby rozmawiać
z dzieckiem o przeżywanych problemach.
Dlaczego nie można tego zrobić wprost?
Czy zwykła rozmowa rozpoczynana od pytania „ no to proszę powiedz mi…” tak jak się to robi
rozmawiając z dorosłymi nie wystarczy?
Nie wystarczy.
Co więcej, bezpośrednie przejście do problemu który przeżywa Mały Człowiek może przynieść
kompletnie odwrotny efekt.
Może bowiem skutecznie zamknąć Dziecku  usta i niczego się o jego wewnętrznych przeżyciach nie
dowiemy.
Opowiadania które są wykorzystywane do pracy w gabinecie pozwalają przede wszystkim
zacząć pracę z dzieckiem w sposób łagodny i przyjazny. Poprzez opowiadane historie budujemy
dobrą, przyjazną atmosferę, która jest niezbędna dla procesu terapeutycznego.
Ale sięgając do źródła inspiracji dla powstania tego cyklu muszę wrócić aż na studia 🙂
Pamiętam doskonale moment kiedy na wykładzie z psychologii osobowości profesor Piotr Oleś
omawiał test Apercepcji Tematycznej .
Pamiętam doskonale planszę, którą nam zaprezentował oraz pytanie które wówczas zadał.
Pamiętam doskonale jaka była moja odpowiedź, bowiem w jednym zdaniu na gorąco zawarłam
komentując tenże obrazek kwintesencje tego co się w moim życiu zdarzyło, co jest obecnie i na
co mam nadzieję lub też czego się obawiam w przyszłości.
Zastanowiło mnie wtedy bardzo jak to możliwe abym tak trafiła w punkt opisując zasadniczo
wszystko co mnie samej dotyczyło.
Nie wiedziałam jeszcze jak, ale wiedziałam, że metoda działa nadzwyczaj skutecznie.
Stąd właśnie moje zainteresowanie metodą projekcyjną, która bazuje na materiale
wieloznacznym – co znaczy że może być on interpretowany przez różne osoby w różny sposób,
ale sposób nad wyraz trafnie sięgający do ludzkiego wnętrza.
Kiedy już długo po studiach w trakcie szkolenia psychoterapeutycznego znowu stanęły mi na
drodze treści ukryte w psychice oraz sposoby ich wydobycia na światło dnia zaczęłam
zastanawiać się jak można wiedzę o tym co schowane przed świadomością i trudne do
wypowiedzenia wykorzystać w pracy z dziećmi.
Terapie dziecka rozpoczynam zazwyczaj od spotkania z rodzicami, względnie jednym z nich,
aby móc usłyszeć jak sytuacja się ma z ich punktu widzenia, z czym należy pracować, jakie są
objawy, jakie zdarzenia są lub też były udziałem rodziny. Czasem na kolejnej sesji włączane jest
w system rodzinny dziecko, później zazwyczaj sesje są już tylko z dzieckiem.
Po wstępnym poznaniu rozpoczynam planowanie oddziaływań, wspólnie wyznaczamy cel do
osiągnięcia i zazwyczaj dążymy do niego z wykorzystaniem opowiadanych historii. Historie są
za każdym razem dobierane indywidualnie.
Towarzyszenie w opowiadaniu bohaterom przeżywającym przeróżne trudności staje się dla
dziecka okazją aby móc opracować wspólnie ze mną dany problem.
Poruszamy się po bezpiecznym terenie, bo pozornie to tylko bohater niesie na swoich barkach
jakiś ciężar, być może podobny do tego z czym zmaga się w danym momencie rodzina dziecka
lub też ono samo.
Dziecko próbując doradzić bohaterowi co może zrobić aby mógł wybrnąć z opresji buduje w
głowie bazę dobrych rozwiązań, które za chwilę będą mogły być wykorzystane dla jego
własnych potrzeb.
Tak pracujemy razem przez około 12 spotkań, bo
terapia krótkoterminowa, która ma wzmocnić funkcjonowanie i zbudować odporność psychiczną
dziecka to właśnie około 12 spotkań.
Na taki czas przygotowany jest cykl „Bajki spod Szafy i spod Łóżka też” ( co nie znaczy, że nie
można potraktować go wybiórczo ).

Każda z prezentowanych historii dotyka innego obszaru problemów, ale każda pozwala
budować inteligencję emocjonalną , która wyposaża dziecko w niezbędną do dobrego radzenia
sobie w życiu umiejętność opracowywania problemów.
Opowiadania są wydane w przepięknej szacie graficznej.
Przygotowałam do każdego z nich specjalne ilustracje, które powodują, że czyta się je i ogląda
z przyjemnością, mają w końcu niezwykle ważne przeznaczenie – służyć Małemu Człowiekowi
, więc muszą się bez wątpienia podobać.
Każda historia jest zaopatrzona w cykl pytań, które mogą być dobrym początkiem do wejścia w
obszar rozmów o prezentowanym problemie.
Opowiadania można również wykorzystać w celu wspierania dobrego, zdrowego rozwoju dzieci,
które wcale obecnie nie zmagają się z żadnym kłopotem .
Dlatego korzystać mogą z nich również rodzice, opiekunowie i same dzieci umiejące już czytać.
Pracując z wykorzystaniem opowiadań w trakcie terapii indywidualnej ale i grupowej nie raz
byłam zaskoczona jak niesamowite pokłady pomysłów tkwią w głowach dzieci i jak wiele
wyobrażeń własnych projektują na postacie i zdarzenia z opowiadań.
Obcując z niezwykle delikatnym materiałem jakim jest psychika dziecka trzeba nie byle jakich
pomocy, bo rozmowa wprost jest po prostu czasami niemożliwa.
Bolesne zdarzenia są zbyt świeże, zbyt wstydliwe albo zbyt mocno schowane aby wydobyć je i
opracować werbalnie.
Tu właśnie miejsce na symbolikę, na magię opowiadań.
Serdecznie polecam Państwu: Rodzicom, Opiekunom, Nauczycielom, Psychologom,
Pedagogom, Terapeutom ( długo by wymieniać)
aby śmiało sięgnąć po „Bajki spod Szafy i spod Łóżka też”, które jak obiecuje sama ich nazwa
pomogą wyciągnąć to co schowane głęboko, czasem mocno przykurzone na światło dnia, żeby
już nie straszyło i nie blokowało, żeby nareszcie w pełni móc rozwinąć skrzydła.

Wszystkie historie są dostępne w naszym sklepie.